Sinds 15 oktober 2018 geldt er een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen, uitgevoerd door artsen en privéklinieken. De code is tot stand gekomen met subsidie van het ministerie van VWS en is opgesteld door de Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde. De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en geldt daarmee voor alle adverteerders in de branche voor cosmetische behandelingen en plastische chirurgie. Hoewel de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie ten tijde van het deponeren van de code bij de Reclame Code Commissie geen deel uitmaakte van de stichting, hebben ook de plastisch chirurgen toegezegd de code te willen steunen en naleven.
Internet staat vol met aanbiedingen voor cosmetische ingrepen zoals Botox, fillers, borstvergrotingen, ooglidcorrecties of schaamlipcorrecties. De resultaten zien er vaak te mooi uit om waar te zijn. Cosmetische behandelingen en plastisch chirurgische ingrepen zijn nooit zonder risico. Dus is het belangrijk dat mensen goed worden geïnformeerd over dergelijke ingrepen. Een cosmetische ingreep is een ingreep of behandeling om er mooier uit te zien. Gedacht kan worden aan een bovenooglidcorrectie of een buikwandcorrectie. Maar ook minder ingrijpende cosmetische behandelingen zoals Botox, fillers of Skinboosters behoren tot de behandelingen. Bij elke ingreep kan iets misgaan. De overheid wil dat mensen weten dat er risico’s bestaan. En waar mensen op moeten letten als ze een cosmetische ingreep willen laten doen.
In de reclamecode zijn verschillende regels opgenomen. Zo mogen reclames of advertenties géén tijdsdruk opleggen en mag de uiting niet aanzetten tot het ondergaan van meer behandelingen dan noodzakelijk. Ook is reclame gericht op minderjarigen verboden. Er mag geen sprake zijn van misleiding of een verkeerde voorstelling van zaken gegeven worden over de resultaten van een cosmetische behandeling of de risico’s ervan. Ook is het belangrijk dat irrationele keuzes niet mogen worden gestimuleerd. Dit houdt in dat je geen cadeaus of kortingen aan mag bieden en dat je mensen dus niet onder tijdsdruk een beslissing mag laten nemen. Denk hierbij aan de Groupon-acties voor Botox– of filler-behandelingen die worden aangeboden. Ook moeten claims over de werking en resultaten van behandelingen worden onderbouwd met voldoende en toetsbaar bewijsmateriaal en mogen resultaten niet worden overdreven. De gehele meldcode kunt u lezen op de site van de Reclame Code Commissie.
“Medisch cosmetische behandelingen zijn nooit zonder risico. Het is belangrijk dat mensen daar goed en juist over worden geïnformeerd. Deze code voor reclames kan daar een goede bijdrage aan leveren,” aldus toenmalig minister Bruins voor Medische zorg en sport.
De reclamecode geldt voor alle artsen, medisch cosmetische praktijken en klinieken die reclame maken voor medische cosmetische behandelingen. Wanneer een adverteerder de regels niet naleeft, kan er een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.
Wij als kliniek zijn erg blij met deze ontwikkeling. Wij strijden er al langer voor dat de reclame Code Cosmetische Behandelingen door Artsen wordt opgenomen in de Reclame Code. Op deze manier wordt er meer toezicht gehouden op het aanbieden van goedkope behandelingen en wordt kwaliteit steeds belangrijker.
Wilt u een klacht indienen over een arts of kliniek vanwege het niet naleven van de reclamecode? Dat kan via de website van de Reclame Code Commissie.