photo-frame Nicolette Vermeulen Cosmetisch arts KNMG
De informatie op deze pagina is medisch getoetst door:
Nicolette Vermeulen

Gummy smile

Een gummy smile kan je zelfvertrouwen beïnvloeden, maar gelukkig zijn er effectieve oplossingen beschikbaar. Ontdek op deze pagina hoe wij je kunnen helpen om je glimlach te verbeteren.

Wat is een gummy smile?

Een gummy smile, ook wel tandvleeslach genoemd, is wanneer er bij het lachen een overmatige hoeveelheid tandvlees zichtbaar is. Dit kan een esthetisch probleem vormen en je glimlach minder aantrekkelijk maken.

Wat is de oorzaak van een gummy smile?

Een gummy smile of tandvleeslach kan door verschillende factoren worden veroorzaakt:

• Overactieve spieren: Overactieve bovenlipspieren kunnen ervoor zorgen dat de lippen hoger omhoog trekken, waardoor meer tandvlees zichtbaar wordt.
  • Tandvleesovergroei: Overmatig tandvleesweefsel kan de tanden bedekken, wat resulteert in een onevenwichtige glimlach.
  • Korte bovenlip: Een korte bovenlip kan bijdragen aan een gummy smile doordat de lip niet ver genoeg naar beneden reikt om het tandvlees te bedekken.

Wat zijn de gevolgen van een gummy smile?

Een gummy smile kan geen kwaad, maar kan voornamelijk psychische en esthetische gevolgen hebben:

Esthetisch gevolg
Een overmatige blootstelling van het tandvlees kan als onaantrekkelijk worden ervaren en het zelfbeeld beïnvloeden.

Psychologisch gevolg
Mensen met een gummy smile kunnen zich onzeker voelen over hun lach en zich minder op hun gemak voelen om te glimlachen in sociale situaties.

De oplossing bij een gummy smile

Er is eigenlijk maar een goede en zeer dankbare ingreep om de gummy smile te corrigeren en je glimlach te verbeteren en dat is Botox.