ABC Clinic’s directeur Jorn Kielman is donderdag 28 maart naar het Binnenhof afgereisd om een goed en constructief overleg te voeren over de ontwikkelingen in de cosmetisch en plastisch chirurgische branche. Hij had een afspraak met en bij CDA Tweede kamerlid Joba van den Berg. Joba van den Berg is sinds 2017 Tweede Kamerlid voor het CDA en is o.a. woordvoerder op het terrein van de medische zorg.
Er is gesproken over bekwaamheidsregelingen in de branche, maar met name is er gesproken over het voldoen aan de Wkkgz (Kwaliteitswet) en de handhaving hierop. Alle zorgverleners en zorginstellingen die injectables, ooglidcorrecties et cetera aanbieden moeten langs dezelfde ‘Inspectie-meetlat’ gelegd worden. Iedere behandelaar moet voldoen aan dezelfde eisen als ZBC’s of privéklinieken, zoals ABC Clinic. Ook de schoonheidssalons, kappers, huisartsen, basisartsen, bedrijfsartsen, oogartsen, tandartsen, zonne- en massagestudio’s etcetera. Daar vinden jaarlijks tienduizenden behandelingen buiten enige controle plaats. Momenteel is er sprake van een ongelijk speelveld in de branche en dat moet stoppen. Vervolgens kan er een slag worden geslagen door duidelijk te maken wat de consequenties zijn indien de omschreven eisen worden overtreden.
Andere belangrijke punten die besproken zijn:
Er zijn sinds 15 oktober 2018 reclameregels van kracht in Nederland voor cosmetische behandelingen. Er wordt hier alleen nog niet op gehandhaafd. De beroepsverenigingen NVPC en NVCG (en de NSEG) hebben deze regels ook expliciet op de site gezet en hun leden erop aangesproken zich aan deze regels te houden. Hier ligt dus een belangrijke taak bij de wetenschappelijke beroepsverenigingen. Zij moeten hun leden erop aanspreken zich aan de regels te houden. Echter, de reclameregels gelden voor alle artsen die zich bezighouden met cosmetiek en dat gaat dus verder dan de artsen die enkel lid zijn van deze verenigingen. De Reclamecode voor cosmetische behandelingen geldt voor alle artsen, zie ook de Reclamecode
Alle zorgaanbieders en instellingen moeten voldoen aan de Wkkgz. Dus niet alleen klinieken en ZBC’s, ook schoonheidssalons, kappers, massage- en zonnestudio’s, huisartsen waar geïnjecteerd wordt of oogleden worden gecorrigeerd. De regels én bouwkundige voorzieningen moeten voor eenieder gelijk zijn of een beroepsvereniging moet vinden dat zij onder andere omstandigheden mogen werken dan een ander (bijvoorbeeld de dermatologen en plastisch chirurgen).
In Nederland zijn alle artsen bevoegd om medische en cosmetische ingrepen uit te voeren, maar wanneer bent u bekwaam? Met name in de injectable-markt is er een grote verscheidenheid aan artsen die zich met dit specialisme bezig houden. Van bedrijfsarts tot neuroloog of Tropenarts en van basisarts tot huisarts kan bezig zijn met Botox, fillers, schaamlipcorrectie en ooglidcorrecties. Laat staan de niet-artsen die blijkbaar nog bestaan in Nederland en zich bezighouden met dergelijke ingrepen.
Wat zijn de voorwaarden voor medical devices om op de markt te komen? Er is een groot verschil tussen Europa en Amerika om als medisch product op de markt te kunnen komen. In Europa zijn bijvoorbeeld veel meer injectables op de markt dan in de VS. De Amerikaanse FDA is echter ook strenger dan de Europese CE markering. Hier zal iets moeten gebeuren.
Wellicht moeten we als maatschappij onze jong-volwassenen ook beschermen om niet zomaar van alles te laten doen aan het uiterlijk. Jongeren hebben veelal niet veel geld en kiezen daarom ook veelal voor de tijdelijke goedkopere aanbiedingen van artsen of klinieken (wat dus niet mag), die veelal weer werken met minder ervaren artsen en minder veilige producten. Vandaar dat wij de invoering van reclameregels toejuichen, mits er hierop gehandhaafd wordt. Voor de injectables zijn wij, als ABC Clinic, een voorstander om de minimum leeftijd voor injectables te verhogen naar 25 jaar als het om esthetische correcties gaat. Is het een medisch noodzakelijke ingreep (migraine, overmatig zweten, tandenknarsen etc.) dan hoeft de leeftijd niet omhoog.